Procură generală de administrare imobil (teren, apartament, casă)


Procură generală de administrare imobil (teren, apartament, casă)

Procura generală de administrare a unui imobil este un act notarial prin care proprietarul bunului împuterniceşte o altă persoană să îndeplinească, să încheie şi să execute orice acte şi fapte juridice de administrare şi conservare cu privire la imobilul respectiv procura se poate încheia la orice birou notarial din România sau, în cazul cetățenilor români aflați în străinătate, la consulat.

Sunt acte de administrare: închirierea imobilului, încasarea veniturilor din chirie, efectuarea de reparații, arendarea unui teren etc.

Sunt acte de conservare: plata taxelor şi impozitelor către stat, încheierea contractului de asigurare a imobilului, plata primelor de asigurare, întocmirea unui inventar, înscrierea unei ipoteci ori a unui privilegiu în registrele de publicitate, întreruperea prescripţiei etc.

Acte necesare

      actul de identitate al proprietarului imobilului (mandant);

      actul de proprietate al  imobilului (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, proces-verbal de predare-primire, hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);

      copie de pe actul de identitate1 al persoanei împuternicite1 să administreze imobilul (mandatar).

[1] Nu este necesară prezenţa mandatarului la notariat;

Conținut

Procura notarială de administrare va conține, printre altele:

      datele de identificare ale persoanei care face împuternicirea - proprietarul imobilului;

      datele de identificare ale persoanei împuternicite să administreze imobilul;

      descrierea bunului imobil şi modul prin care vânzătorul l-a dobândit. Bunul administrat poate fi, după caz, un teren, apartament, garsonieră, casă şi terenul aferent, spaţiu comercial, garaj etc.;

      actele și faptele juridice de administrare sau conservare pe care proprietarul dorește ca mandatarul să le îndeplinească în numele său. De exemplu: încheierea sau rezilierea contractelor de furnizare și prestare de servicii privind utilităţile (gaze, telefonie, cablu internet etc.), contracte de închiriere, asigurare, arendă etc.;

      limitele mandatului - se vor menționa actele pe care mandatarul nu le poate îndeplini în baza împuternicirii;

      termenul de valabilitate al procurii. De exemplu: "prezenta procura este valabilă de astăzi, data autentificării, până la îndeplinirea mandatului, dar nu mai mult de 3 ani conform art. 2015 din Noul Cod Civil". Procura se poate încheia și pe o perioadă mai mare de 3 ani, dar nu și pe termen nelimitat / nedeterminat.

Alte informații

      mandatarul nu va putea vinde sau înstrăina imobilul în baza procurii de administrare. Pentru a putea înstrăina imobilul este necesară o procură specială. Temeiul legal îl reprezintă art. 2013 alin. (2) din Noul Cod Civil care prevede că "pentru a încheia acte de înstrăinare sau grevare, tranzacţii ori compromisuri, pentru a se putea obliga prin cambii sau bilete la ordin ori pentru a intenta acţiuni în justiţie, precum şi pentru a încheia orice alte acte de dispoziţie, mandatarul trebuie să fie împuternicit în mod expres."


Commenti