Procură
generală de administrare imobil (teren, apartament, casă)
Procura generală de
administrare a unui imobil este un act notarial prin care proprietarul bunului
împuterniceşte o altă persoană să îndeplinească, să încheie şi să execute orice
acte şi fapte juridice de administrare şi conservare cu privire la imobilul
respectiv procura se poate încheia la orice birou notarial din România sau, în
cazul cetățenilor români aflați în străinătate, la consulat.
Sunt acte de administrare:
închirierea imobilului, încasarea veniturilor din chirie, efectuarea de reparații,
arendarea unui teren etc.
Sunt acte de conservare:
plata taxelor şi impozitelor către stat, încheierea contractului de asigurare a
imobilului, plata primelor de asigurare, întocmirea unui inventar, înscrierea
unei ipoteci ori a unui privilegiu în registrele de publicitate, întreruperea
prescripţiei etc.
Acte necesare
• actul de identitate al proprietarului imobilului (mandant);
• actul de proprietate al
imobilului (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie,
proces-verbal de predare-primire, hotărâre judecătorească definitivă şi
irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);
• copie de pe actul de identitate1 al persoanei împuternicite1 să
administreze imobilul (mandatar).
[1] Nu este necesară
prezenţa mandatarului la notariat;
Conținut
Procura notarială de
administrare va conține, printre altele:
• datele de identificare ale persoanei care face împuternicirea -
proprietarul imobilului;
• datele de identificare ale persoanei împuternicite să
administreze imobilul;
• descrierea bunului imobil şi modul prin care vânzătorul l-a
dobândit. Bunul administrat poate fi, după caz, un teren, apartament,
garsonieră, casă şi terenul aferent, spaţiu comercial, garaj etc.;
• actele și faptele juridice de administrare sau conservare pe
care proprietarul dorește ca mandatarul să le îndeplinească în numele său. De
exemplu: încheierea sau rezilierea contractelor de furnizare și prestare de
servicii privind utilităţile (gaze, telefonie, cablu internet etc.), contracte
de închiriere, asigurare, arendă etc.;
• limitele mandatului - se vor menționa actele pe care mandatarul
nu le poate îndeplini în baza împuternicirii;
• termenul de valabilitate al procurii. De exemplu:
"prezenta procura este valabilă de astăzi, data autentificării, până la
îndeplinirea mandatului, dar nu mai mult de 3 ani conform art. 2015 din Noul
Cod Civil". Procura se poate încheia și pe o perioadă mai mare de 3 ani,
dar nu și pe termen nelimitat / nedeterminat.
Alte informații
• mandatarul nu va putea vinde sau înstrăina imobilul în baza
procurii de administrare. Pentru a putea înstrăina imobilul este necesară o
procură specială. Temeiul legal îl reprezintă art. 2013 alin. (2) din Noul Cod
Civil care prevede că "pentru a încheia acte de înstrăinare sau grevare,
tranzacţii ori compromisuri, pentru a se putea obliga prin cambii sau bilete la
ordin ori pentru a intenta acţiuni în justiţie, precum şi pentru a încheia
orice alte acte de dispoziţie, mandatarul trebuie să fie împuternicit în mod
expres."
Commenti
Posta un commento